Ingers kaka…

…kallar jag den för att den som bjöd mig på den första gången heter Inger. Sedan har jag sett flera olika namn på den, moster tror jag kallar den Sverige-kaka. Mamma har ett annat namn på den. Hur som, jättegod och användbar är den. Bakade den igår kväll för att ”rarreparre” skulle ta med på jobbet och bjuda sista dagen han är där. På måndag börjar han på ett nytt ställe.

Här kommer receptet:

3 ägg

3 dl socker

1 dl varmt vatten

3 dl vetemjöl

1 1/2 tsk bakpulver

Gräddas i rund form, ugn 175-200 grader, 30 min

125 g smör

1 dl mjölk

kokas i två minuter

4 msk vaniljsocker iröres

Dela sockerkakan på mitten. Fördela vätskan över kakan, lägg ihop. Sikta florsocker över.

2 reaktioner på ”Ingers kaka…

  1. Hallo!
    Om du känner dig i bakar-tagen så tyder det på att du börjat ”boa”. Utifrån det så blir nedkomsten den 4:e december. Få se, är det Anna-dagen? Det har något med lutfisk att göra enligt bondepraktikan. Ja, den 4.e december ”lutar” det åt att det blir! Visst låter jag som en väldigt professionell bm?
    / V

Kommentera

