Torsdag

Nyss hemkommen från världens bästa jobb. Gabbz låg i soffan med ett öronljus som brann. Någon som testat dessa och vet att det säkert fungerar? I alla fall tyckte sonen att det var avslappnande och skönt. Han har länge påstått att öronen behöver rensas och är less på att det ”knastrar” där inne.

-Vill du höra?, sa han för ett tag sedan och la sitt öra mot mitt. Insåg då att det var dags att göra något åt saken och idag hade Gabbz flirtat med U så han köpte ljusen.

Fia och Isseman har varit hos oss i tre dagar medans de pendlat mellan jobb och studier. Vi har inte haft tid att spela sällskapsspel utan det har blivit OS-tittande samt att jag sovit lite grann i soffan. Har varit så in i bombens trött sedan hockeycups-helgen. Brukar i och för sig gå alldeles utmärkt för mig att somna i soffan utan att det har varit en jobbig helg men just nu har det varit extremt. 

Tog en bild på Fia när hon vilade på soffan under fälltäcket som jag vävt i rosengång med växtfärgat garn. Har ganska mycket av den varan kan man säga utan att överdriva. Jag och A-C växtfärgade minst 10 kg garn var sommaren -96, kommer ihåg att Gabbz var bäbis. Växter vi använde var röllika, buskmåra, blåbärsris, björk, krapp, indigo mm. Betade och blandade bad, överfärgade och la en del i pottaska. Synd att jag inte var mer ambitiös och förde en ordentlig dagbok på det vi gjorde. Vilken härlig färgpalett det blev när vi på hösten, för övrigt barnens första skoldag det läsåret, hängde upp härvorna på rad. Tyvärr fanns ingen digitalkamera då utan det är förevigat som ett vanligt fotografi. Härvorna hänger på båtshakar i de fortfarande gröna träden och alla härliga ungar vi har står under. Det förstås, Bembem, Sköna bönan och Yllet fanns  inte då.

Fälltäcke vävt i växtfärgat två-trådigt ullgarn. Påminner om en härlig sommar när "storbarna" var små.

När det blev kväll och skymning eldades det friskt nere vid sjön och åtminstone Rarreparre kommer jag ihåg, brukade ligga på en renfäll och ”mata” brasan med ved.

 Grillen gick varm, det behövdes inte så stor variation på middagsintaget. Möjligt att smaken på grillsmöret var det som stod för smakförändringen. Och mycket kaffe blev det, det är ju så gott med kaffe som kokats över öppen eld.

U har haft kaffegäster idag. Å-M och A som hade ärenden i stan och som jag inviterat till gemensam lunch på stan, jag tyckte det var på tiden att vi lunchade en bakpotatis ihop. Det var bara det att igår tog jag på mig att jobba extra idag och räknade så finurligt ut det att, yes, vad U blir glad attt jag ordnat lunchsällskap åt honom! Bara han fått reda på det förstås! Det föll bort, tror jag, då det var 27 grader minus i morse och jag SPRANG till jobbet. Hade tänkt ringa hem till honom och berätta hur bra jag fått till det men det hade som sagt ramlat bort. Jag vet, jag är och förblir en hedning, det är då ett som är säkert. Tur att de kunde vägen till oss och ringde på. Nu fick han bjuda dem på kaffe, teblask som vissa föredrar, och semlor istället (jag bakat!).

Nu är det dags för middag, rester blir det. Kanske det finns kvar en semla till mig som efterrätt. Behöver det säkert????

// V

En reaktion på ”Torsdag

  1. Vi hade det så tervligt så med U och lilla Yllet. hon var dock vettskrämd av Pontus. Han försökte flirta med henne och hon blev livrädd..😉

    Det var inte ”Teblask”.. Det var riktigt gott te🙂 Tror minsann jag ska chocka er och be om kaffe någon gång, då lär ni väl trilla av stolen😉 Vi ses och ta en lunch någon annan gång🙂

Kommentera

