Påskafton

För två helger sedan fyllde Söt-S 21 år. Hon var upptagen med annat då så vi såg aldrig röken av henne, men nu lagomt till påsk är hon hemma för att ”sova om sig”. Att gratta henne i efterskott är en bra anledning till att få i sig lite tårta. Gjorde det enkelt och handlade hem en ”påskstubbe” från Lilla Bageriet, passar bra när det också är påsk. Även fast jag har en del tårtrecept liggandes på lager och som väntar på att testas i ”provköket” så kände jag mig för lat för att baka något eget. Ska ägna mig desto mer åt matlagning istället då vi får en del middagsgäster under helgen.

Notera den lilla söta kycklingen som gick ett grymt öde till mötes.

 Traditionen hos oss bjuder att det är födelsedagsbarnet som får tårtdekorationen om det finns någon sådan. Söt-S rengjorde kycklingen ordentligt, ställde den på en tallrik och gjorde några tappra försök att föreviga den. (Hon försökte filma den, kanske hon tyckte att den rörde sig en smula.) Men senfärdig som hon stundtals är så hann ”Rarreparre” komma på att han behövde den bättre.

Nu rörs den något mer än när Söt-S försökte filma den

"Yllet", påskfin i sin gula dress, fick smaka lite tårta

Ska börja tillaga kvällens middag som är smördegsinbakad älgfilé. Brukar vara så aktsam med att använda älgfilé då jag bekommit någon så den blir nästan i äldsta laget. Tror alltid att det ska bli ett bättre tillfälle längre fram och så det där med att ”Den som spar den har”, ni vet. Så dumt! Älgfilé smakar ju faktiskt bäst när man är sugen på den. Och det är jag just idag tralala.

Glad Påsk!

// V

Kommentera

