Rubus Chamaemorus L och söndag eftermiddag.

Skönt ledig efter min jobbarhelg passade jag på att stoppa Yllet i vagnen under sitt gröna lapptäcke för en skogspromenad. Sköna bönan ”snodde” Bembems rollerblades, fick dem skapligt att sitta på fötterna, och så  begav vi oss på upptäcksfärd efter Gyromitra Esculenta. Ville få tag på så pass att jag kunde tillaga min älggryta under smördegslock men si det blev tji! Istället hittade vi en myr vid en tjärn som var alldeles översållad med stora härliga hjortronblommor! Tänk om dessa blommor sätter bär, då kan det bli en hel del, men det kanske är enbart hon-blommor som växer vid tjärnkanten? Vi får se….och så var det det där om det skulle komma något slagregn….känsliga bär det där men ack så goda.

Bönan som färdades på hjul är lätt blåslagen kan jag förtälja. Trodde jag skulle skratta ihjäl mig. Jag fattade nog inte först att hon aldrig åkt tidigare. Hon passade givetvis på när Bembem inte var hemma och kunde säga att det var hans rollerblades och dem fick hon inte använda! Klar att Sköna Bönor måste passa på att testa när tillfälle ges  om det skulle vara nåt för henne det där med skrillor på asfalt.

Har lagat raspeballer till middag och i morgon blir det till att baka matbröd av spadet. Blir så saftigt och gott bröd,

U har dragit iväg till Östersund för att hämta hem Snygg-A efter avslutat första gymnasieår där vid Ås Naturbruksgymnasium. Känns bra att få rå om henne ett helt långt sommarlov.

Ska nu ta tag i lite restgarnsvirkning.

Någon som hört det förut?

// V

En reaktion på ”Rubus Chamaemorus L och söndag eftermiddag.

  1. Långt sommarlov? He varade int se läng😛 Dom tre första veckorna fick räcka😛 Restn av sommarlove få L rå om me😀 Men te veckan då ni ändå äh se nära få ge kom hit!! ;P

    Kram

Kommentera

