Kroppkakor.

Kroppkakor är gott! Tyvärr gör jag det inte så ofta.Fast nu är det andra gången inom två veckor som jag ”slagit till”.
När farmor Anna-Lisa var i sin krafts dagar brukade hon göra kroppkakor med jämna mellanrum och bjuda oss på. Kommer ihåg att jag en gång åt sex stycken!
Isseman och Fia var som bekant hemma förra vecka och då blev det ”kroppkaksbak”. Denna helg blev det Signe och Joels tur att få njuta av denna nationalrätt. Som oftast är de båda interesserad av min matlagning och tog tillfället i akt att lära sig göra kroppkakor.

Inte svårare än så här!

1 kg kokt potatis
2 ägg
lite salt på ”hov”
Mätta med vetemjöl till hanterbar deg.

Sidfläsk, rökt fläsk och mycket lök steks och används både som fyllning i kroppisarna samt även lite bredvid på mattallriken. Kroppkakorna får sedan koka i saltat vatten tills de flyter upp.
Lingonsylt givetvis till. Så gjorde farmor och så gör jag.
Lustigt nog kommer jag ihåg att farfar, som i mångt och mycket hade sina egenheter i allmänhet och när det gällde mat i synnerhet, aldrig att han hade lingonsylten på tallriken utan den återfanns i mjölkglaset som dracks till kroppkakorna.

20130713-130149.jpg

20130713-130216.jpg

// V

En reaktion på ”Kroppkakor.

Kommentera

